کد مطلب:59795 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154

اخبار علی از آینده











آیات روشن خدا در شأن علی (علیه السلام) ویژگیهایی كه خداوند مخصوص علی (علیه السلام) نموده و معجزه هایی كه از او دیده شده دلیل بر صدق امامت او و وجوب پیروی از او و تثبیت حجّت بودن آن حضرت می باشد اینگونه آیات و معجزات از جمله رویدادهای ویژه ای است كه خداوند، پیامبر و رسولان خود را به وسیله آنها از دیگران امتیاز بخشید و آنها را نشانه های صدق آنان قرار داد.

قسمتی از این آیات و نشانه ها در مورد امیرمؤ منان علی (علیه السلام) از روایات بسیار به دست می آید، مانند اینكه آن حضرت از حوادث آینده خبر می داد، با اینكه كاملاً آن حوادث پوشیده بودند و یا اصلاً در وقت خبر دادن وجود نداشتند و بعد دیده می شد كه خبر او كاملاً مطابق آن است كه خبر داده بود و این موضوع از روشنترین معجزات پیامبران (علیهم السلام) بوده آیا به گفتار خداوند در قرآن توجّه ندارید كه حضرت عیسی (علیه السلام) را با اعطای معجزات روشن و نشانه های عجیب كه دلالت بر صدق نبوّت اوداشت مجهّزكرد به طوری كه حضرت مسیح (علیه السلام) به امّت خودمی گفت: «...وَاُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِكُمْ. ..».[1] .

«و از آنچه می خورید و در خانه خود ذخیره می كنید به شما خبر می دهم».

و نظیر آن را كه از نشانه های شگفت انگیر صدق پیامبر اسلام (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) است ، در مورد پیامبر اسلام (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) قرارداد از جمله: پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) از پیروزی رومیان بر ایرانیان ، قبل از چند سال از وقوع آن خبر داد بر اساس وحی قرآنی كه در آغاز سوره روم آمده است:

«الَّم ، غُلِبَتِالرُّومُ،فِی اَدْنَی الاَْرْضِوَهُمْمِنْبَعْدِغَلَبِهِمْسَیَغْلِبُونَ،فِی بِضْعِسِنِینَ...».

«... رومیان مغلوب شدند و این (شكست) در سرزمین نزدیكی رخ داد، اما رومیان بعد از مغلوب شدن ، به زودی پیروز می شوند در چند سال آینده».

و همچنین پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) در باره جنگ بدر، قبل از وقوع آن از پیروزی مسلمین و شكست دشمن خبر داد، و همانگونه كه خبر داده بود واقع شد، خبر آن حضرت بر اساس این آیه قرآن بود كه «سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَیُوَلُّونَ الدُّبُرَ».[2] .

«به زودی همه دشمنان شكست می خورند و از جنگ ، پشت كنند».

خبر رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) از پیروزی مسلمین در جنگ بدر، قبل از آنكه وقوع یابد و سپس وقوع آن مطابق خبر آن حضرت دلیل آشكار بر صدق نبوّت آن حضرت بوده و بیانگر ارتباط او با منبع وحی می باشد.

و ازاینگونه نشانه هابسیاراست كه مابرای رعایت اختصارازذكرآنهاخودداری كردیم.

در مورد امیرمؤ منان علی (علیه السلام) درباره اخبار او از آینده و معجزات دیگر نیز از مسلّمات است كه هیچ كس نمی تواند آن را انكار كند مگر از روی ناآگاهی یا جهل و ظلم و كینه توزی ، چرا كه روایات بسیار و قاطع ، این موضوع را اثبات می كند و صفحات تاریخ گواهی می دهد و دانشمندان سنّی و شیعه آن را نقل كرده اند مانند اینكه: آن حضرت پس از آنكه بعد از قتل عثمان ، مسلمین با او بیعت كردند قبل از جنگ با ناكثین (طلحه و زبیر) و قاسطین (معاویه و پیروانش) و مارقین (خوارج نهروان) خبر از آینده داد و فرمود:«من مأمور شده ام كه با این سه فرقه ، بجنگم» و همانگونه كه خبر داده بود، همانطور شد.

و آن حضرت در مدینه به طلحه و زبیر كه در ظاهر عازم مكّه بودند و از آن حضرت اجازه رفتن به مكّه برای انجام عمره گرفتند، فرمود:«سوگند به خدا! آنان عزم رفتن به مكّه را ندارند، بلكه عازم بصره (برای راه اندازی جنگ جَمَل) هستند» و همانگونه كه خبر داده بود همانطور شد.

و در این مورد به ابن عبّاس فرمود:«من به آنان اذن (رفتن به مكّه) را دادم ، با اینكه به نیرنگ و توطئه آنان آگاه می باشم و از پیشگاه خدا، پیروزی بر آنان را می طلبم و خداوند به زودی نقشه آنان را نقش ‍ برآب می كند و توطئه آنان را خنثی می نماید و مرا بر آنان پیروز می گرداند» و همانگونه كه آن بزرگوار خبر داده بود، عین آن واقع شد.

اینك در اینجا به چند نمونه دیگر از معجزات علی (ع) توجّه كنید.







  1. سوره آل عمران ، آیه 49.
  2. سوره قمر، آیه 45.